Nordiske spildesignere: Mød danske Aske Christiansen

I denne artikel interviewer vi ind den dygtige spildesigner og Kennerspiel des Jahres-vinder Aske Christiansen.

I Skandinavien kan vi bryste os med at have nogle dygtige, talentfulde og inspirerende designere af brætspil. I en ny serie af artikler sætter vi netop fokus på disse, hvor vi dykker ned i hvordan branchen og dagligdagen ser ud fra en spildesigners syn.

I første artikel har vi taget en snak med Aske Christiansen, der blandt andet har design Living Forest, som vandt mange flotte titler – blandt ander Kennerspiel des Jahres i 2022 og Årets Voksenspil fra Guldbrikken samme år.

Aske Christiansen (Foto: Kim Vadskær)

Aske Christiansen

  • København, Danmark
  • 36 år

Interview med Aske

Hvad inspirerer dig til at designe brætspil, og hvor finder du dine ideer?

“Inspiration er et fy-ord. Når man dykker ned i noget, kommer der flere idéer til. Med det ment, at når design altid ligger i baghovedet som en linse man kan se ting igennem, er det sværere at få tid end at få idéer.

Hvis det skal være i form af et tip, så må det være bare at gå i gang, og få de første 20 dårlige ideer. Så kommer der nok en god en snart efter.”

… når design altid ligger i baghovedet som en linse man kan se ting igennem, er det sværere at få tid end at få idéer”

Hvor mange spil har du fået udgivet og hvor mange spildesigns tror du, at du har liggende i skuffen?

“2 udgivne, 6 der udkommer i løbet af de næste 2-3 år og vel en 15-20 stykker, der ligger og rumsterer i forskellig grad af ubehjælpelighed.”

Hvordan ser du fremtiden for brætspilsindustrien, og hvilke trends følger du?

“Jeg er lidt af en doomer af natur, så man skal passe på med at spørge mig om fremtiden … Men, hvis vi siger ‘alt andet lige’, så tror jeg at interessen vil blive ved med at brede sig som den har gjort de sidste mange år, men måske i lidt langsommere tempo.

Jeg synes at kunne fornemme, at nichen med store komplekse euro games er ved at blive en smule overmættet, og måske kommer til at gå lidt i stå. Jeg har selv været rigtig glad for at spille og designe den slags spil, men er begyndt at mærke at der er en vis ensartethed eller ‘træthed’ i den genre.

Det som måske – og forhåbentlig – blomstrer op i stedet er spil, der er lidt mere ‘tossede’ eller skæve, og prøver nogle grænser af. Jeg tror, vi er så mange garvede spilnørder efterhånden, der sidder med et niveau af spilfærdigheder, der godt kan klare, at vores antagelser bliver udfordret.

Den anden side af det, tror jeg vil være, at de mere familievenlige og bredt appellerende spil vil blive af højere og højere standard (over en bred kam), og at der vil snige sig flere gode spil ind i hjemmene rundt omkring.

Det er i hvert fald de to tendenser, jeg primært selv forfølger, relativt ubevist.”

“Jeg synes at kunne fornemme at nichen med store komplekse euro games er ved at blive en smule overmættet, og måske kommer til at gå lidt i stå”

Hvad er de typiske kommentarer, når du siger til nogen, at du har lavet brætspil/lever af det?

“Jeg synes at ordet brætspil lyder fjollet, så jeg plejer at sige ‘Spildesigner’. Men det er ikke smart, for så spørger folk, om jeg selv programmerer, og så skal jeg alligevel sige brætspil … Men det er altså et mærkeligt ord.

Opfølgende er det nok ‘Nå, kan man leve af det?’ der er mest almindeligt. Jeg ved at ‘man’ kan, men tiden må visem om jeg kan. Indtil videre slår hjertet da.”

Hvis du kunne samarbejde med en anden designer eller kunstner, hvem ville det være og hvorfor?

“Der er mange, det kunne være spændende at arbejde med! Men måske Théo Rivière. Han designer primært sammen med andre, og det er næsten altid rigtig gode spil. Han kunne sikkert lære mig lidt om samarbejde (noget jeg desværre må indrømme at jeg er ret sløj til).”

“Der er mange, det kunne være spændende at arbejde med! Men måske Théo Rivière”

Hvis du kun måtte have ét brætspil resten af livet, hvilket ville du vælge og hvorfor

“Go. Fordi det er et fantastisk godt spil, som man kan fordybe sig uendeligt i, og som jeg til dagligt ville ønske at jeg havde mere tid til at gå i kødet på. Og så ville jeg kunne sige ‘brætspil’ uden at få ticks.”

Og endelig: Hvilket brætspil ville du selv være, og hvorfor?

Mottainai. Fordi reglerne er super dårligt skrevet, det virker kedeligt for mange, og når man går i gang vil det 17 forskellige ting på en gang, så man må bare famle sig lidt frem. Men hvis man er nysgerrig nok til at bide sig fast på trods, så er der noget rigtig fint at finde.

Spil designet af Aske

Living Forest

Living Forest

  • 10+ år
  • 1-4 spillere
  • 40 min.
Bestil her
Living Forest - Kodama

Living Forest - Kodama

  • 10+ år
  • 1-4 spillere
  • 25-50 min.
Bestil her
Context

Context

  • 8+ år
  • 3-8 spillere
  • 30-45 min.
Bestil her

Del artiklen her

Mere fra samme skuffe

Søgning