Og det er bestemt ikke uden at grund, at det geniale, svære spil har fået nærmest universel ros.
Vil du vide mere? Så læs videre herunder, eller se brætspilsguru Thomas Vigild skamrose det!
De bedste spilideer er de, hvor man tænker “hvorfor er der ingen, der har lavet det her før?!” – og det er så sandeligt det, vi og mange andre gjorde, da vi første gang spillede The Crew. Det er nemlig uhyre simpelt: Man har taget et stik-kortspil som Whist eller (børn, kig væk) Røvhul, vendt det på hovedet, så man arbejder sammen mod spillet i stedet for mod hinanden. Men prikken over i’et er det her: Man må ikke snakke sammen – for ‘in space, no one can hear you scream’!! Man kan selvfølgeligt snakke, råbe, og grine så meget man vil, mellem missionerne. Og det anbefaler vi bestemt!
I er astronauter, sendt ud på et eventyr, taget ud af 50’ernes scifi B-film; I har til opgave, at afsløre, en gang for alle, om den sagnomspundne ‘NIENDE PLANET’ virkeligt findes, eller om det er det pure opspind. Mysteriet afsløres først, når I har spillet alle spillets 50 missioner, der gradvist bliver sværere. The Crew er nemlig et ‘legacy’-spil, der sågar også føles som at være med i en film, da man over flere dage/uger/måneder/år langsomt klarer sig igennem missionerne.
The Crew er et kortspil med fem kulører – fire forskellige farver med tal fra 1-9, og ‘raketterne’ – spillets jokere. Hver runde spiller startspilleren et kort af en kulør efter eget ønske. De andre spillere skal følge kuløren. Hvis ikke de har den kulør, må de spille et hvilket som helst andet kort. Spilleren, der lagde det højeste kort i samme kulør som startkortet (eller den højeste raket), vinder stikket. Nemt nok.
Men her kommer det svære: Spillere med opgavekort – små, identiske udgaver af spillekortene – skal vinde et stik, hvori det spillekort indgår. Hvis Luke fx har opgavekortet ‘gul 1’, skal de andre spillere altså sørge for, at Luke vinder et stik, hvor netop dét spillekort indgår. Hvis en anden spiller vinder et stik med spillekortet ‘gul 1’, eksploderer rumskibet, i løber tør for ilt, taber mælken, eller noget andet katastrofalt; I taber og må starte missionen forfra.
Det stopper ikke der. Hver enkel mission er helt unik fra den næste, og ændrer reglerne mere eller mindre markant. I nogle missioner må én spiller ikke vinde nogen stik overhovedet, i en anden skal man udføre én opgave før man kan udføre den næste, og i en tredje skal én spiller vinde alle blå kort, osv.
Vi kan varmt anbefale The Crew, eller som vi kalder det, ‘Murphy’s Lov’. For alt der kan gå galt, vil gå galt!